Tuesday 28 November 2017

PETUA RAWAT SLIP DISC/SAKIT TULANG BELAKANG

APA ITU SLIP DISC? 

Slip disc berlaku apabila disc pada tulang belakang terbonjol atau tergelongsor keluar sehingga menekan urat saraf tunjang.  Istilah lain bagi slip disc ialah "herniated disc" atau "prolapsed disc".



Disc yang menekan saraf tunjang

APA KESAN SLIP DISC
(sumber :The Malaysian Medical Gazette) 

Individu yang mengalami slipped disc secara umumnya akan datang dengan rasa sakit belakang yang menjalar ke bahagian belakang punggung, peha dan kadangkala betis mereka. Dalam kes yang teruk, mereka mungkin juga kehilangan kekuatan pada otot kaki dan mengalami rasa kebas pada sebelah atau kedua-dua kaki. Terdapat juga kes yang serius dimana pesakit tidak lagi dapat mengawal kencing dan tercirit. Ini adalah disebabkan oleh tekanan saraf yang serius dan pesakit ini perlu menjalani pembedahan segera.

Prolapsed disc boleh dibahagikan kepada 3 peringkat:

  1. Disc protrusion – Disk menonjol keluar tapi belum terkoyak
  2. Disc extrusion – Annulus Disk terkoyak, bahagian nukleus terkeluar tapi masih tidak masuk ke ruang saraf tunjang (spinal canal) kerana dihalang oleh Posterior Longitudinal Ligament
  3. Disc sequestration – Tisu nucleus pulposuspecah dan masuk ke dalam ruang saraf tunjang

Simptom dan keadaan pesakit bergantung kepada peringkat PID berlaku. Pesakit yang mengalami protrusion biasanya hanya mengalami sakit belakang yang kadangkala menjalar ke kaki, namun jika melibatkan peringkat extrusion atau sequestration, kesakitan adalah tidak tertahan lagi dan boleh menyebabkan kekebasan dan hilang kekuatan bagi menggerakkan sendi pada salah satu atau kedua belah kaki.

Perlukah MRI dilakukan?

Imbasan Xray akan dilakukan terlebih dahulu bagi melihat struktur tulang belakang pesakit. MRI atau Magnetic Resonance Imaging akan dilakukan bagi memastikan diagnosis, sekiranya perlu. MRI juga akan dilakukan sekiranya pesakit mempunyai simptom dan tanda tekanan pada saraf iaitu lemah otot, kebas atau tidak dapat mengawal kencing dan air besar.

Kemungkinan lain

Terdapat juga beberapa masalah lain yang boleh menyebabkan sakit belakang selain daripada prolapsed disc. Antara masalah lain yang boleh menyebabkan sakit belakang ialah:

  1. Kerosakan sendi facet pada tulang belakang (Facet arthropathy)
  2. Kerosakan atau kekoyakkan disk (Discogenic back pain)
  3. Ketegangan otot lumbar (Lumbar muscle spasm)
  4. Kanser tulang
  5. Jangkitan kuman pada tulang belakang (Pyogenic or Tuberculous infection)
  6. Perubahan pada struktur tulang akibat penuaan atau kecederaan (Lumbar spondylosis)
  7. Tulang rapuh (Osteoporosis)
  8. Jangkitan pada sistem saluran kencing (Urinary Tract Infection)
  9. Batu karang pada ginjal atau pundi hempedu (Renal stone or gall stone)

Anda perlu berjumpa doktor bagi memastikan punca sebenar anda mengalami sakit belakang ini. Doktor akan bertanya beberapa soalan serta melakukan pemeriksaan yang khusus bagi memastikan diagnosis anda. Selepas diagnosis diberi, barulah rawatan yang tepat dapat diberikan kepada anda.

Kaedah Rawatan Slip Disc

💉Rawatan Thermal 

💉Suntikan steroid

💉Fisioterapi

💉Pembedahan(langkah terakhir) 


NOTA📓: Gejala penyakit masih boleh berulang setelah melakukan rawatan. Oleh itu amat penting untuk pesakit slip disc menjaga pergerakan badan dan mengambil berat akan kualiti makanan yang diambil. 


APA SUPPLEMENT  UNTUK SLIP DISC?

Akak sendiri  pesakit slip disc di L4-L5. Dah undergo major surgeory tahun 2002.

Setiap tahun akak masih perlu buat follow up dengan doktor pakar. 

Walaupun akak sudah menjalani pembedahan , namun gejala sakit slip disc itu tetap akan datang "on" "off"  terutamanya jika akak tak jaga pergerakan badan akak dan pemakanan harian akak. 

Macam akak ni suri rumah sepenuh masa. Jadi akak perlu ambil supplement untuk bagi badan akan sentiasa sihat dan kuat. Lagi meningkat umur kita lagi deteriorate jumlah zat dalam badan kita. 

Shaklee ada menyediakan supplement yang sesuai untuk pesakit seperti akak..PRODUCT shaklee merupakan produk semulajadi dan selamat untuk dimakan. 

Antara supplement Shaklee yang boleh diamalkan ialah:


VIVIX

🌼Merupakan agen anti penuaan yang menjaga keanjalan struktur disc tulang belakang. Ia juga menguranhkan risiko slip disc, menyokong kesihatan sendi dan memberikan keperluan untuk tubuh badan kita secara menyeluruh. 

OSTEOMATRIX

🌼Mengandungi kalsium, magnesium dan beberapa vitamin dan mineral yang lain. Kalsium sangat baik untuk tulang dengan memastikan tulang menjadi kuat dan padat. Ia juga menjaga kesihatan kigamen dan otot. Osteomatrix juga mengandungi vitamin D untuk membantu penyerapan kalsium dengan lebih efektif. 


OMEGA GUARD.  

🌼Anti inflamasi yang tinggi. Mengurangkan keradangan akibat sakit sendi dan degradasi tulang.


ADVANCED JOINT HEALTH TABLET

🌼Formulasi khas shaklee untuk sokong kesihatan sendj. Memelihara kesihatan ligamen serta otot penyambung agar kekal sihat dan tingkatkan daya kusyen pada sendi


TESTIMONI PENGGUNA



Berminat nak order?  Klik sini ye


Nak tanya akak lebih details pasal vitamin vitamin ni, wasap sahaja akak ye... 

Wasap kak huda


No comments:

Post a Comment

OBSES DENGAN SHAKLEE?? korang camne? Shaklee ni produknya berkualiti.. Testimoni yg pelanggan guna memang ori .bukan di buat buat Ka...